تفاوت سیستم عامل 32 بیتی و 64 بیتی

تفاوت سیستم عامل 32 بیتی و 64 بیتی 

 

شاید برای شما نیز این سؤال پیش آمده باشد که تفاوت سیستم عامل‌های 32 بیتی با 64 بیتی در چیست؟
 

            

شاید برای شما نیز این سؤال پیش آمده باشد که تفاوت سیستم عامل‌های 32 بیتی با 64 بیتی در چیست؟
وقتی در مورد سیستم عامل 64 بیتی صحبت می‌شود، باید بین دو مفهوم محاسبات 32 بیتی و 64 بیتی تفاوت قائل شد. در سیستم‌های 64 بیتی به منظور دستیابی به کارایی بالاتر و پشتیبانی از حجم بیشتری از حافظه اصلی یعنی RAM، از آدرس‌دهی به صورت 64 بیتی استفاده می شود که با تکیه به آن حجم حافظة قابل آدرس‌دهی تنها 4 گیگابایت است که آن هم کاملاً به حافظه RAM اختصاص نخواهد یافت)

برای پی بردن به نوع سیستم عامل نصب شده بر روی کامپیوتر خود در ویندوزXP، ساده‌ترین راه کلیک راست بر روی My computer و انتخاب گزینه Properties است. در پنجره System properties و در سربرگ General، اگر بعد از عنوان Microsoft windows XP professional عبارت x64 Edition نوشته شده باشد، ویندوز شما 64 بیتی است. در غیر این صورت سیستم عامل شما 32 بیتی است.

در ویندوز Vista و 7 نیز با انتخاب منوی start بر روئی عبارت Computer کلیک راست کرده و سپس گزینة properties را انتخاب نمایید. در قسمت اطلاعات سخت‌افزاری و در جلوی عبارت system Type نوع ساختاری ویندوز نصب شده مشخص شده است.

کاربران عزیز شاید با این ابهام مواجه شوند که کدام ساختار جهت استفاده آن‌ها انتخاب بهتری است. اولین قدم مشخص نمودن یکی از 3 سیستم عامل ویندوز XP، یهسفش و 7 است . اگر ویندوز XP را انتخاب کرده‌اید، مسلماً گزینه‌ای جز 32 بیتی نخواهید داشت. چرا که به دلیل مشکلات بسیار و ناسازگاری‌های آزار دهنده، عملاً نسخة 64 بیتی این ویندوز به کلی کنار گذاشته شده و مایکروسافت نیز Service Pack3 را برای آن عرضه نکرده است. اما در ویندوزهای vista و 7 شرایط کاملاً متفاوت بوده و شاهد سازگاری بیشتر خصوصاً در ویندوز 7 خواهید بود.

مزایای سیستم عامل 64 بیتی
این سیستم عامل دارای دو مزیت عمده نسبت به ویرایش 32 بیتی است. اول اینکه سیستم عامل 32 بیتی به حداکثر 4 گیگابایت حافظه اصلی محدود می‌شود که آن هم تماماً به حافظة RAM اختصاص نداشته و با اضافه شدن سایر حافظه‌ها همچون حافظة گرافیکی و پردازش‌های وابسته، عملاً 3 گیگابایت بیشتر قابل دسترسی نخواهد بود. اما در ساختار 64 بیتی، تا 16 ترابایت حافظه RAM پشتیبانی می‌شود. برتری دوم سرعت و بازدهی بالاتر در نرم‌افزارهایی است که مختص این ساختار نوشته شده است. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برنامه‌های گرافیکی مانند Adobe photoshop و نرم‌افزارهای طراحی 2 و 3 بعدی مانند AutoCAD,3dsMax و ... اشاره نمود که در عمل و هنگام استفاده توسط کاربران حرفه‌ای، تفاوت محسوسی در کارکرد آن‌ها به چشم می‌خورد. در کل این ساختار در هنگام اجرای چندین برنامه به صورت هم‌زمان بازدة بالاتری از خود نشان می‌دهد. در ضمن امنیت در ویندوزهای 64 بیتی به مراتب بالاتر از ویرایش‌های 32 بیتی است.

معایب سیستم عامل 64 بیتی
نخستین ایراد این ساختار را باید در رایانه‌های نسل‌های قبل از سخت‌افزارهای قدیمی عنوان کرد. چرا که قطعات سخت‌افزاری در گذشته درایور 64 بیتی نداشتند و عملاً قابل استفاده در این محیط نیستند. اما مشکل مهم‌تر از آن در دسترس نبودن نسخه 64 بیتی بسیاری از برنامه‌ها است که با توجه به گسترش فعالیت‌ها و بزگتر شدن پروژه‌ها، این مشکل در طراحی تصاویری با Resolution بالا یا Rendering های پیشرفته با برنامه‌هایی مانند V-Ray، کاملاً نمود خواهد کرد. همچنین اکثر نرم‌افزارهای ایرانی مانند برنامه‌های حسابداری فارسی، لغت‌نامه‌ها و ... به دلیل عدم پشتیبانی شرکت سازنده، قابل اجرا در ویندوزهای 64 بیتی نیستند. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که مطابق با سیستم عامل رایانه خود، برنامه نیز باید به صورت 64 بیتی نوشته شده باشد تا شما بتوانید از مزایا و قابلیت‌های آن استفاده نمایید. در غیر این صورت نصب یک برنامه 32 بیتی بر روی ویندوز 64 بیتی تفاوت محسوسی با نصب آن بر روی سیستم عامل 32 بیتی ندارد و مفهوم 64 بیتی نیز به معنای دو برابر بودن سرعت و پردازش اطلاعات نیست.

در این مورد با توجه به کمیاب بودن نسخة 64 بیتی، اکثر نرم‌افزارهای مهم و کاربردی، شرکت پرند طبق روال گذشته که همواره بنیان‌گذار ایده‌های نوین بوده و به فکر نوآوری است، برای اولین بار اقدام به تولید مجموعه‌ای نموده که تمامی برنامه‌های آن قابل نصب بر روی ویندوزهای 64 بیتی است و شما می‌توانید از هزینة بیشتری که بابت خرید سخت‌افزار با پشتیبانی از ساختار 64 بیتی پرداخت نمودید، نهایت استفاده را ببرید.

در پایان و در یک جمع‌بندی کلی به شما توصیه می‌کنیم که اگر پردازندة کامپیوترتان 64 بیتی بوده و حداقل دارای 4 گیگابایت حافظة RAM هستید، همچنین قطعات سخت‌افزاری رایانه‌تان دارای درایور سازگار با ویندوز 64 بیتی است، از ویندوز 64 بیتی استفاده کنید. دددر غیر این صورت به دلیل وابسته بودن این ساختار به حافظه RAM، با داشتن 2 گیگابایت حافظه، تفاوت چندانی در استفاده از سیستم‌عامل 64 بیتی وجود نخواهد داشت. ( البته اگر RAM دستگاه خود را به 6 یا 8 گیگابایت افزایش دهید، این تفاوت را به صورت کاملاً محسوسی مشاهده خواهید نمود. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت سازندگان قطعات سخت‌افزاری خود از آخرین درایورهای ساخته شده متناسب با سیستم عامل خود بهره‌مند شوید)

در مورد Laptopها نیز پس از اطمینان از وجود درایور 64 بیتی برای قطعات سخت‌افزاری آن‌ها، می‌توانید از این ساختار استفاده کنید. در غیر این صورت ویندوز 32 بیتی انتخاب مناسب‌تری است. جهت اطمینان از وجود درایور 64 بیتی نیز تنها راه، مراجعه به سایت سازنده Laptop و مشاهده لیست درایورهای موجود برای دستگاه شما است.

برای دارندگان سیستم‌های قدیمی با سرعت پردازش کمتر و حافظه محدود، بهترین گزینه برای نصب ، windows XP (32- bit) است و به کاربران حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنیم در صورت نیاز، با ارتقای برخی از قطعات سخت‌افزاری خود، به سمت این فن‌آوری حرکت کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد